alfist.nl Alfa Romeo 145

Navigatie menu


U bent nu > Home

Optional Sidebar Info

De website is nog volop in ontwikkeling.
Heeft u nog opmerkingen c.q. aanvullingen dan horen wij dat graag van u.
Neemt u dan a.u.b. contact met ons op via de contactknop

Bedrijf van de maand

Autobedrijf Wouters

To make a box like this, assign the "sidebardk" class.

You can do anything with a sidebar box. Insert images, ads or other web content.

Here's a text link.

Alfa Romeo 145.

De Alfa Romeo 145 werd midden 1994 geïntroduceerd, als opvolger van de Alfa Romeo 33. De vormgeving van de 145 werd geschetst door Walter de'Silva in Alfa Romeo's eigen Centro Stile, waarbij excentrieke katachtige lijnen het front sieren en de karakteristieke V in de achterruit (ontwerp Zapatinas) het achteraanzicht bepaalde. De bodemsectie van de 145 was gebaseerd op de bodemplaat van de Alfa Romeo 155 en Fiat Tempra / Fiat Tipo.

1994 - 1997

In de jaren 1994 tot en met begin 1997 werden boxermotoren gebruikt. Het betrof hier de 1.4 IE, de 1.6 IE en de 1.7 16v die eerder in de Alfa Romeo 33 waren toegepast. Ze werden wel op emissienormen aangepast. De 145 was echter vanaf het begin ontwikkeld met het idee dat behalve boxermotoren ook lijnmotoren zouden kunnen worden ingebouwd. Kort nadat de Alfa Romeo 145 leverbaar was, kwamen de 1.9TD en de 2.0QV in het gamma (1995). De 1.9TD was dezelfde motor als de 2.0TD uit de Alfa Romeo 155 en de 2.0QV betrof de motor uit de 155 2.0 TS 16v. Het verschil in naamgeving van de turbodiesel is naar alle waarschijnlijkheid puur op bedrijfspolitiek terug te voeren.Het grotere model 155 zou marketingtechnisch met een grotere motor uitgerust moeten zijn dan de kleinere 145. Tevens werd in het buitenland de 145 1.4 IE ook wel verkocht onder de noemer 1.3 IE. Dit is terug te voeren op het Italiaanse belastingsstelsel dat grotere motoren zwaarder belast.
Bij zowel de turbodiesel als bij Alfa's kleinste boxermotor gaat het om dezelfde motoren.

In het jaar 1995 kwam de Alfa Romeo 146 uit. Deze was technisch geheel identiek aan de 145 maar had een andere carrosserie, met vijf portieren in plaats van drie.

1997 - 1999

In het jaar 1997 werden de boxermotoren vervangen door een nieuwe generatie van 4-in-lijn Twin Spark-motoren. Deze motoren waren gebaseerd op de Twin Spark-motoren zoals toegepast in de Alfa Romeo 155. Naast de 1.6 16V TS en 1.8 16V TS, werd voor de Alfa 145/146 ook nog een 1.4 16V TS versie toegevoegd. De 2.0 TS QV bleef in het gamma. Met het vervangen van de boxermotoren werd deze motorenlijn na meer dan 20 jaar beëindigd, en verdween het specifieke geluid dat de Sud, de 33 en de 145 / 146 karakteriseerde. De Twin Spark-motoren waren opnieuw een op-en-top Alfa Romeo motorconfiguratie, de 4-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen en 2 bougies. Deze configuratie, die aan de beroemde Nord-motorblokken doet denken, kent reeds zijn basis in het begin van de jaren '50.

Opvolging

Eind jaren '90 werd bekend dat de Alfa Romeo 145 spoedig opgevolgd zou worden door een nieuw model. Om de slag met zijn concurrentie aan te kunnen gaan tot de komst van dit nieuwe model, kreeg de 145 een lichte face-lift en een aantal wijzigingen: andere bumpers, nieuwe injectiesystemen en een aantal retro-elementen (conform de grotere broer, de Alfa Romeo 156, welke inmiddels de 155 had opgevolgd).

Eind september 2000 werd de productie van de 145 stopgezet en in november 2000 vond haar opvolger, de Alfa Romeo 147 haar weg naar de showroom. De 147 deelt stylingskenmerken met de Alfa Romeo 156 en 166 en wordt gebouwd in zowel 3 als 5 deurs om zowel de vroegere Alfa 145 als 146 kopers te bedienen.

alfa Romeo 145 Alfa Romeo 145
   

 


Easyrider by Easyrider