Alfist.nl. Alfa Romeo 156

Navigatie menu


U bent nu > Home

Optional Sidebar Info

De website is nog volop in ontwikkeling.
Heeft u nog opmerkingen c.q. aanvullingen dan horen wij dat graag van u.
Neemt u dan a.u.b. contact met ons op via de contactknop

Bedrijf van de maand

Autobedrijf Wouters

To make a box like this, assign the "sidebardk" class.

You can do anything with a sidebar box. Insert images, ads or other web content.

Here's a text link.

Alfa Romeo 156.

Als Alfa Romeo in de middenklasse echt mee wilde doen, moest er een wagen ontworpen worden die genoeg karakter had om weer als een echte Alfa Romeo door het leven te gaan, maar die ook dienst kon doen als snelle, sportieve zaken- of gezinsauto. Er werd alles aan gedaan om van de Alfa 156 een auto met veel karakter te maken. Walter de'Silva, het toenmalige hoofd van de designafdeling "Centro Stile" van Alfa Romeo, was verantwoordelijk voor het ontwerp. Hoewel de 156 een vierdeurs sedan is, doet de lijn van de wagen denken aan die van een coupé. Deze coupélijn werd nog eens extra benadrukt door het opnemen van de deurgrepen in het achterste zijraam. Andere details waren de grille, die diep in de bumper doorliep, waardoor de kentekenplaat niet in het midden bevestigd kon worden en de vouw in de motorkap die doorliep tot aan het voorraam. Onder de grille bevonden zich een viertal sleuven, als verwijzing naar de Alfa Romeo-racewagens uit de jaren 30. Het belangrijkste was echter dat deze wagen in één oogopslag weer te herkennen was als een Alfa Romeo. Opvallendste kenmerk aan het interieur was de plaatsing van de snelheidsmeter en toerenteller, deze waren apart in twee "kokers" in het dashboard geplaatst, waardoor er twee bulten op het dashboard ontstonden, net als bij de oude Spiders en Berlina's.

Motoren

In eerste instantie werden de 1.6, 1.8 en de 2.0 Twin Spark benzine motoren ongewijzigd uit de 155 overgenomen. De 2.5 V6 werd gemoderniseerd en uitgerust met 24 kleppen, wat resulteerde in een vermogen van 192 pk. Er werd wel een nieuw onderstel ontwikkeld met voorwielaandrijving, dat later ook dienst ging doen voor de Lancia Lybra en de Alfa 147. De dieselmotoren werden wel vernieuwd en de JTD motoren die door Fiat in samenwerking met Bosch ontwikkeld waren deden hen intrede. De 156 was leverbaar als 1.9 JTD met 105 pk en als 2.4 JTD met 136 pk. De 2.0 Twin Spark werd in 2002 vervangen door de 2.0 JTS (directe inspuiting, 165pk).

Sportwagon

In 2000 werd een stationwagen gebouwd op basis van de 156. De stationwagen kreeg de naam Sportwagon. Deze Sportwagon was, geheel volgens de laatste mode, geen stationwagon die was ontworpen voor zijn grote laadruimte, maar meer als voertuig voor werk en vrije tijd.

GTA

Met als doel de 156 in te zetten in de European Touring Car Championship ontwikkelde Alfa Romeo in 2002 een GTA (Gran Turismo Alleggerita) versie. De naam GTA komt van de Giulia Sprint GTA die vele successen boekte op het circuit in de jaren zestig en '70. De bekende (Busso) V6 werd vergroot van 3-liter naar 3.2 liter. De GTA kreeg een nieuwe wielophanging, 2 nieuwe versnellingsbakken en Brembo schijfremmen. De motor levert een maximaal vermogen van 250 pk en heeft een maximaal koppel van 300 Nm. Goed voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0 tot 100 km/u sprintje van 6,3 seconden.

Giugiaro

In 2003 kreeg de 156 een facelift, waarbij de voorkant opnieuw werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro. De neus was geïnspireerd op de Brera conceptwagen uit 2002. Aan de achterkant vielen de nieuwe bumpers en achterlichten op. Om de 156 in zijn nadagen aantrekkelijk te houden, werden er op basis van de Sportwagon twee nieuwe versies op de markt gebracht, de Sportwagon Q4 en de Crosswagon Q4, beide voorzien van een 150 pk sterke JTD en vierwielaandrijving.

Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 156
   

 


Easyrider by Easyrider