Alfist.nl. Alfa Romeo 159

Navigatie menu


U bent nu > Home

Optional Sidebar Info

De website is nog volop in ontwikkeling.
Heeft u nog opmerkingen c.q. aanvullingen dan horen wij dat graag van u.
Neemt u dan a.u.b. contact met ons op via de contactknop

Bedrijf van de maand

Autobedrijf Wouters

To make a box like this, assign the "sidebardk" class.

You can do anything with a sidebar box. Insert images, ads or other web content.

Here's a text link.

Alfa Romeo 159.

De Alfa Romeo 159 was voorlopig de laatste sport sedan van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. In 2006 volgde hij de 156 op als Alfa's wapen tegen de populaire BMW 3-serie. In september 2011 werd de productie echter stopgezet. De opvolger, die zowel de 159 als de eerder stopgezette, grotere 166 zal moeten vervangen, zal echter niet voor 2013 kunnen worden aangeboden.

Design

Het design van de 159 kwam van Giorgetto Giugiaro in samenwerking met het eigen Centro Stile van Alfa Romeo en bouwt voort op zijn voorganger, de 156 en toont vele gelijkenissen met Alfa's coupe, de Brera. Opnieuw is het een typische Italiaanse wagen met een elegant en sportief uiterlijk. De voorkant begint opnieuw bij de typische Alfa Romeo grille en bepaalt voor een groot stuk de volledige lijn van de wagen. Over de motorkap loopt de lijn verder in een V vorm naar boven toe en loopt via de zijkanten door naar achter. Het interieur is ontworpen door het Centro Stile van Alfa Romeo en moet met de "cockpit" stijl die volledig naar de bestuurder gericht is de sportiviteit benadrukken.

Techniek

Een belangrijke doelstelling bij het bouwen van de 159 was het verhogen van de veiligheid, zowel actief als. Om dit te bereiken werd het nieuwe Premium platform ontwikkeld en in totaal bevat de 159 acht airbags. De Alfa 159 kreeg van de EuroNCAP de volle vijf sterren.

De 159 kreeg drie nieuwe benzine motoren ten opzichte van zijn voorganger: de 3.2 V6 24v van 260 pk, de 2.2 van 185 pk en de 1.9 van 160 pk. Alle drie zijn het JTS (Jet Thrust Stoichiometric) motoren met directe inspuiting. De JTD diesel motoren werden voorzien van de Multijet technologie en kregen de naam JTDM. De krachtigste is de 5 cilinder 2.4 20v motor met een vermogen van 200 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. Deze is inmiddels vervangen door een versie met 210 pk waarbij het maximum koppel al beschikbaar is bij 1500 in plaats van 2000 toeren per minuut. De andere twee beschikbare diesel motoren zijn de gebruikelijke 1.9-motoren: eentje met 8 kleppen en 120 pk en eentje met 16 kleppen en 150 pk. De aandrijving van de 159 blijft gebeuren via de voorwielen maar hij kan uitgerust worden met het Q4 systeem van Alfa Romeo dat zorgt voor dynamische vierwielaandrijving. Verder moeten een double wishbone-ophanging vooraan en een multilink-ophanging achteraan voor een goede wegligging zorgen.

Sinds juni 2009 is er dan de 2.0 JTDm 16v. Het antwoord van Alfa op de strengere milieunormen. Met zijn 170pk en een maximaal koppel van 360 Nm al bij 1750 tpm, is de fabriek er met deze prestaties er toch in geslaagd er een B label van te maken (een gemiddeld verbruik van 1 op 19,6 en een CO2-uitstoot van maar 136 g/km). Standaard hebben alle Alfa diesels uiteraard al jaren een roetfilter (zelfs toen het nog niet verplicht was).

 

 

Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 159
   

 


Easyrider by Easyrider