Alfist.nl. De Alfa Romeo site voor een door alfa liefhebbers

Navigatie menu


U bent nu > Home

Optional Sidebar Info

De website is nog volop in ontwikkeling.
Heeft u nog opmerkingen c.q. aanvullingen dan horen wij dat graag van u.
Neemt u dan a.u.b. contact met ons op via de contactknop

Bedrijf van de maand

Autobedrijf Wouters

To make a box like this, assign the "sidebardk" class.

You can do anything with a sidebar box. Insert images, ads or other web content.

Here's a text link.

Alfa Romeo 164.

De Alfa Romeo 164 is een sedan van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De 164 volgde in 1987 de Alfa Romeo 90 op en was samen met Saab, Fiat en Lancia ontwikkeld in het Type 4 project.

Begin jaren 80 begonnen Saab en Lancia met de ontwikkeling van een nieuwe, grote middenklasser. Fiat, eigenaar van Lancia, sprong even later mee op de boot. Alfa Romeo was toen nog zelfstandig, maar om kosten te besparen stapten ook zij mee in het project. Vermits de andere drie voor voorwielaandrijving kozen moest ook Alfa Romeo deze weg inslaan. De beslissing om een voorwielaangedreven, grote middenklasser te bouwen was dus al genomen voor Alfa Romeo werd overgenomen door Fiat.

In 1984 verschenen de Saab 9000 en de Lancia Thema op de markt, en een jaar later was het de beurt aan de Fiat Croma. De Alfa Romeo volgde pas in 1987. Het design van de Alfa was totaal verschillend van de andere drie en kwam van Pininfarina. Het ontwerp van de 164 stond dan ook meteen model voor de komende generatie Alfa's. De platte, rode achterlichten, de grille die in V-vorm in de motorkap doorloopt en de vouw over de zijkant keerden terug op de meeste Alfa's die de komende tien jaar op de markt zouden verschijnen. Opvallend is wel dat de 164 veel gemeen heeft met de Peugeots 405 en 605, ontwerpen van Pininfarina uit dezelfde periode.

De motoren kwamen ook van Alfa Romeo zelf. Als lichtste versie was er de 1962 cc Twin Spark motor met 148 pk uit de Alfa Romeo 75, die de 164 een topsnelheid bezorgde van 212 km/u en een 0-100 km/u spurt van 9,5 seconden. Ook de 192 pk sterke 2959 cc V6 motor werd overgenomen van de 75 en deze zorgde voor een top van 235 km/u en een 0-100 km/u tijd van 7.6 seconden. Op basis van een Lancia motor werd nog een 1995 cc motor ontwikkeld die met Turbo voor een maximaal vermogen van 175 pk zorgde. De dieselmotor werd een 2,5 liter turbodiesel van 117 pk. Even later werd de Quadrifoglio 4 toegevoegd aan het gamma met een 232 pk sterke 3.0 V6 24v en vierwielaandrijving.

In 1994 kreeg de 164 een kleine facelift en alle versies kregen de toevoeging Super. Voor een opvolger moest de 164 wachten tot 1998 toen de nieuwe 166 werd geïntroduceerd

In 1993 introduceerde Alfa Romeo de vier wiel aangedreven variant genaamd Q4 (afkorting voor Quadrifoglio 4), deze werd uitgerust met een nog sterkere uitvoering van het 3.0 V6 24 klepper motorblok (232 pk). Het Q4 vier-wiel-aandrijving systeem (Viscomatic) werd samen met het Oostenrijkse Steyr-Puch ontwikkeld.Het systeem was in vergelijking met andere 4WD systemen uit die tijd zeer geavanceerd. Het systeem bestaat uit een viscokoppeling, een centraal epicyclisch differentieel en een Torsen differentieel aan de achterzijde. Het hele systeem staat in verbinding met het ABS en Bosch Motronic systeem. Het vermogen op de achteras is continu variabel tussen de 0 en 100%, de auto kan dus zowel volkomen voor- als vierwielaangedreven (voorwielen zijn altijd met de versnellingsbak verbonden via een conventioneel differentieel) zijn als de situatie daarom vraagt. Vermogen wordt over de aandrijfassen verdeeld afhankelijk van de snelheid, draaicirkel, motor toerental, gaspedaal positie en ABS parameters. De Alfa Romeo 164 Q4 is voorzien van een Getrag handgeschakelde 6 versnellingsbak. 0-100 km/u in 7,5 seconden met een topsnelheid van 240 km/u.

Alfa Romeo 164 Alfa Romeo 164
   

 


Easyrider by Easyrider