Alfist.nl. De Alfa Romeo site voor een door alfa liefhebbers

Navigatie menu


U bent nu > Home

Optional Sidebar Info

De website is nog volop in ontwikkeling.
Heeft u nog opmerkingen c.q. aanvullingen dan horen wij dat graag van u.
Neemt u dan a.u.b. contact met ons op via de contactknop

Bedrijf van de maand

Autobedrijf Wouters

To make a box like this, assign the "sidebardk" class.

You can do anything with a sidebar box. Insert images, ads or other web content.

Here's a text link.

Alfa Romeo 75.

De Alfa Romeo 75 is een sportieve sedan van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De 75 kwam in 1985 op de markt, 75 jaar na de Alfa 24 HP, het eerste eigen model van Alfa Romeo. In de Verenigde Staten werd de wagen ook verkocht als Alfa Romeo Milano.

De Alfa Romeo 75 maakte gebruik van de techniek uit de Alfetta Ook de carrosserie ontleent de lijnvoering van de Nuova Giulietta (model Giulietta 116). Opnieuw kreeg hij achterwielaandrijving en werd de motor voorin geplaatst, maar de versnellingsbak en de koppeling achteraan (trans-axle) met de schijfremmen tegen de versnellingsbak aan geplaatst i.p.v. op het uiteinde van de as in de velgen. De viercilindermotoren met carburator van de Alfa 75 waren een 1570 cc met 110 pk, een 1779 cc met 120 pk en een 1962 cc met 130 pk, allemaal . De Quadrifoglio Verde (QV) kon beschikken over een 2492 cc V6 met een vermogen van 156 pk, vanaf 1990 werd dit een 3000 cc V6 (als America en QV uitvoering) met maximaal 192 pk. De dieselmotor was een 1995 cc turbodiesel met 95 pk. Opvallend in het interieur is de handrem in de vorm van een vliegtuig gashandel, die nu weer regelmatig wordt gekopieerd in moderne auto's als de Renault Megane en Opel Zafira.

De Alfa 75 Turbo zag in 1986 het levenslicht en kreeg de 1779 cc motor met een injectiesysteem en een turbocompressor. Het maximaal vermogen kwam op 155 pk te liggen.

Een jaar later werd de 2.0 motor opnieuw ontworpen. De motor kreeg twee bougies (spark plugs) per cilinder, net zoals dat reeds gebeurd was bij racewagens. De Alfa Romeo Twin Spark motor was geboren (150 pk) . In hetzelfde jaar werd ook een 3.0 V6 ontwikkeld, gericht op de Amerikaanse markt.

In 1988 werd de 1.8 motor vervangen door de 1.8 IE met injectiesysteem en er werd een 2.4 L turbodiesel toegevoegd aan het gamma. In 1990 verscheen ook nog de 1.6 IE met hetzelfde injectiesysteem.

De Alfa Romeo 75 bleef tot 1992 in productie, tot hij werd opgevolgd door de voorwielaangedreven Alfa Romeo 155. De laatste 75's waren in speciale uitvoeringen leverbaar, de 1.8 IE Imola en de 1.8 IE Epoca (tijdperk) en een in beperkte oplage gelverde Limitata met een sportief Recaro interieur. De 75 was de laatste Alfa Romeo die volledig in eigen beheer was ontwikkeld; in 1986 was Alfa Romeo opgekocht door Fiat.

Alfa Romeo Alfa 75 Alfa Romeo Alfa 75
   

 


Easyrider by Easyrider